pátek 11. května 2018

knihovna – J. Sandford + Ctein: Mise Saturn

Popáté pro Nakladatelství Omega!


Takovým malým knižním cílem do budoucna bylo trochu se vymanit z hromady červené a erotické knihovny. Ano, úplně se mi to nedaří, protože ten druh literatury jednoduše v daném období preferuji, ale za co jsem ráda – daří se mi to střídat a prokládat! A dneska jdeme právě na jednu z těch „proloženin“ – to je ale výraz ;-)

PS: plus bych se ráda vyhýbala sériím, což je taky zatím na dobré cestě!

zdroj obrázku klik





Originální název:  Saturn Run

Rok vydání v ČR: 2018
Rok vydání originálu: 2015

Počet stran: klasická kniha 688

Žánr: sci-fi
série: není

Vydal:  Omega (web)
PřekladMarek Čtrnáct

Za poskytnutí recenzního výtisku opět děkuji webu Knihy Omega, kde je kniha k zakoupení za 399,- Kč a Knihy Dobrovský, kde ji můžete pořídit v akci za 355,- Kč.


 Anotace z knihyomega.cz:


Pro fanoušky Marťana přichází mimořádný thriller z budoucnosti od autora bestsellerů NY Times a držitele Pulitzerovy ceny Johna Sandforda a mezinárodně uznávaného fotografa a fanouška sci-fi Cteina.  

Píše se rok 2066. Zaměstnanec Caltechu si při pozorování jen tak mimochodem všimne anomálie – něco se blíží k Saturnu a zpomaluje. Vesmírné objekty nebrzdí – to dělají jen kosmické lodě.

Závěr jednání vlády je jasný: ten, kdo dokázal postavit tuhle loď, je v technologiích nejméně sto let napřed, a kdo se této lodi zmocní a dokáže ji dostat na Zemi, bude mít tak velkou výhodu, že mu žádný jiný národ nebude moci konkurovat. Číňané souhlasí…

Začíná nejdůležitější cesta v historii výzkumu vesmíru. Dobrodružství o odvaze, zradě, vynalézavosti, tajemství a udivujících objevech, protože členové narychlo složené mezinárodní posádky zjišťují, že jejich sílu a rozum otestují nejen nepřátelé ze Země…

"Fanoušci Lucase Davenporta a Virgila Flowewrse to budou žrát."
Stephen King

Musíte vědět tři věci: Za prvé, jsem největší fanoušek Johna Sandforda na světě. Za druhé: uviděl jsem tuto knihu a napadlo mě… cože? Za třetí: nebyl jsem zklamán. Je to typická Sandfordova práce – skvělá jako vždycky. Nebudete zklamáni.
Lee Child

James Bond se potkal s Tomem Swiftem v příběhu ne o setkání s mimozemšťany, ale v příběhu o vesmírném pirátství, státním tajemství a o tom, co dokážou politické tlaky.
Kirkus

Naprosto fascinující! Opravdový a neuvěřitelný sci-fi thriller. Hned mi vytanulo jedno jméno: Bradbury. Příběh mě pohltil od začátku až do konce. Sandford a Ctein brilantně zvládli těžký úkol stvořit a dokonale popsat úplně jiný svět, což dokazuje, že jsou rozenými vypravěči, ať už se děj odehrává na maloměstě nebo ve vesmíru.
Jeffery Deaver

John Sandford, autor 37 knih, znovu a znovu dokazuje svůj talent pro elektrizující příběhy,  bohatě vykreslené postavy, mazaný důvtip a ostré dialogy jako břitva. Nyní, ve spolupráci s Cteinem, to opět dokazuje v novém thrilleru.


Vendi, recenzent amatér:


Očekávání:

Říkala jsem již v úvodu – ráda bych střídala žánry. Sci-fi je něco, čemu úplně neholduji, ale tady mě zaujal námět, tak jsem zkusila štěstí v konkurzu a kniha je tu! A protože čtete recenzi, je už i přečtená. Očekávání proto byla… hlavně čtivost. Neb se trápit sedm set stran s něčím, co bude hlavně technické, by bylo na blázinec.

Skutečnost:

A co když nejsem fanoušek Marťana? Dobře, nebudu rýpat. Marťana jsem neviděla a ani nečetla. Nepociťuji, že by mě to v případě Mise Saturn jakkoli limitovalo. To na okraj pro případ, že má někdo obavy, že je zmíněná kniha nutnost – není.

„…Martinez nebyl vědec. Zabýval se mechanikou a elektronikou, trochu svařoval, hodně lepil, občas zapojoval trubky a pak zase lepil. Měl titul z elektromechanického inženýrství, ale někdy si říkal, že měl radši vystudovat lepidla…“

Ukazuje se jako dobrý záměr nemít skoro žádná očekávání. Je proto možné, že Mise Saturn nasadila pro sci-fi laťku a musím říct… zatraceně vysoko. Máte-li obavy z přehršle technických věcí, ve kterých se nevyznáte a nebudete jim rozumět, zapomeňte. I já se bála a zbytečně. Příběh se odehrává v roce 2066, ani extra daleko, ovšem ani blízko. Tolik věcí se může změnit, a pokud znáte na příklad Star Trek (spíš seriál než filmy) hodně vám to co do představivosti pomůže. Alespoň v mém případě to tak bylo. Ano, jsou věci, které jsem měla nutkání si vygooglit, zda si je představuji správně, ale rozhodla jsem se spoléhat na svou fantazii a nechat se vést autory.

„…“Vy byste byla klidná, kdybyste byla v mé kůži?“ zeptala se Beca.
„Nevím přesně, co máte za kůži,“ řekla Marsdenová. Místností směrem k nim kráčel nějaký důstojník od námořnictva a ona tiše dodala: „Ale jestli jde tenhle chlap pro vás, tak by moje odpověď zněla Ne.“…“

Ti rozehráli velmi příjemný a čtivý závod o „dobytí“ Saturnu. Politický podtext, realističnost a dialogy… bezchybné. Možná ke konci poněkud ustoupil vývoj postav ději na pozadí, ale to není nic, co by stálo za velkou výtku. Smála jsem se, fandila, trnula, brečela, a protože nemůžu a nechci spoilerovat, nebudu mluvit konkrétně. Tuto knihu vystihuje jedno slovo – komplexní. Zážitek se vším všudy. Dobrodružná cesta za mimozemšťany opředená napětím, dialogy, mnoha neznámými, skvělým pojetím i překladem. Nemám, co vytknout. Stranu za stranou hltáte příběh, aniž by se objevil jediný náznak – kam to celé směřuje. Vyjma skutečnosti, že k Saturnu, což vám prozradil název i anotace.

„…Beca slyšela, že je Santerosová prchlivá. Tohle byla jen malá ukázka. Ale od chvíle, co byla malá, tlustá blonďatá holka, nesnášela, když se do ní někdo navážel. Teď, když byla malá, tlustá, blonďatá žena, se jí to nelíbilo o nic víc…“

Opravdu mi nezbývá, než udělit pět z pěti a děkovat za tak krásnou knihu. Nejen vizuálně co do obalu, přebalu a podobně. Ale zejména co do čtivosti. Našla jsem si své oblíbence i ty, kterým jsem zrovna dvakrát nefandila. Moje fantazie si užila z plna hrdla. Smála jsem se u některých hlodů, zatajovala dech, když šlo do tuhého. Můžete od knihy chtít víc? Osobně myslím, že nikoli. Všechny superlativy, které kdy kde zazněly? Tak s těmi rozhodně a bez váhání souhlasím. Ohromující! Děkuji, protože rozhodně je za co!

PS: Jestli vás odrazuje takřka sedm set stran, nebojte se a zkuste. Kapitoly mají rozumnou délku. A kdo říká, že musíte knihu zhltnout za večer? I dva tři týdny jsou v pořádku a klidně i déle.



6 komentářů:

  1. Tý jo, tak to je šálek mojí kávy, to by se mi asi líbilo! Díky ti za tip, až jednou nebudu vědět coby, začnu číst :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si to hnedle říkala! A ona vážně trefa - normálně mám chuť si to někdy pročíst znovu, i když budu zase v jednu chvíli bulet, ale prostě mě to skutečně bavilo :)

      Vymazat
  2. kniha me taky zaujala, protoze sci-fi mam proste rada, tak snad se mi taky dostane do ruky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za sebe můžu jen doporučit, i když jsem v tomhle žánru nováček :)

      Vymazat
  3. Kniha mě taky láká, minulý týden mě přišla, tak je nejvyšší čas se do ní pustit :) Snad nezklame :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)